Tema: Netværket

Tema: Forklædt som Racist på Facebook

Muhammedkrisen og Trykkefriheden - Rose og Hedegaard

Favoritter

Fjern dog de hammere og segl

Simon Emil Ammitzbøl

Dagens store venstrefløjsdemonstration mod regeringens nye spareplan fik omkring 40.000 på gaden i København. Demonstranterne samledes kl. 16.00 på Christiansborgs slotsplads akkompagneret af røde balloner, sæbebobler, hammer og segl. Det sidste fik Liberal Alliances politiske ordfører Simon Emil Ammitzbøll til at »se rødt«.

Simon Emil Ammitzbøll udtaler til P77 efter at have fulgt demonstrationen fra sit kontor på Christiansborg i dag.

»Jeg mener, at det er skræmmende, at folk i dagens Danmark vælger at bruge totalitære symboler i en demonstration på Christiansborg Slotsplads.« siger den politiske ordfører.

I følge Simon Emil Ammitzbøll burde flagene være fjernet:

»Hammer og segl symboliserer kommunismen, som har kostet 100 millioner mennesker livet. Det er en hån imod alle de mennesker, som har måttet lade live for kommunismen. Men måske ved demonstranterne slet ikke, hvad hammer og segl symboliserer. Det gør det i bedste fald historieløst. Jeg håber, at der er nogen af deres meddemonstranter, der har fortalt dem det. Flagene burde være fjernet.«

Fotos af hammere og segl under dagens demonstration kan ses på Dagbladet Politikens hjemmeside.

 

Comments 

 
0 #35 2011-02-20 00:27
forkert Ammitzbøll... Hammer og segl symboliserer sammenhold mellem arbejdere og bønder. At der så nok ikke var så mange af sidstnævnte gruppe repræsenteret i demonstrationen er en anden snak...
 
 
0 #34 2010-06-21 11:11
Hammer og segl er nu blevet forbudt i Polen:
arbejderen.dk/artikel/2010-06-12/hammer-og-segl-forbudt

Vi må nok hellere forbyde korset også, da det minder om korstogenes myrderier igennem århundreder, samt "krigen mod terror" der har afstedkommet hundrede tusinder af civiles død og lidelser i Afghanistan og Irak.

Forbud mod politiske symboler og forbud mod religiøse symboler, rundt om i verden, så det nærmes sig hastigt i DK, medmindre vi får en klogere regering snart..
meget interessant artikel om symboler her:

politiken.dk/kultur/article941284.ece
 
 
0 #33 2010-06-18 12:14
Vrøvl Die linke eller hvad du nu vil kalde dem er et lovligt demokratisk parti og derfor holder din sammenligning af dem med racist netværket White Pride ikke.
tina du vrøvler ret meget efterhånden - måske fordi du meget gerne vil have ret i at de røde er nogen grimme grimme bøhmænd som vi alle skal frygte:-)
 
 
0 #32 2010-06-18 08:40
Jeg har ikke sammenlignet Stalins tvangslejre med danske fængsler hvor har du det fra ?
 
 
0 #31 2010-06-17 19:11
Jo Kasper jeg mener at de røde faner skulle være blevet hjemme.
 
 
0 #30 2010-06-17 19:10
tine hvad syntes du om Dansk Folkeparti ?
 
 
0 #29 Kasper Hviid 2010-06-17 13:47
Rio Bravo, du skriver at "Jeg er helt med på at det ikke ser kønt ud med hammer og segl på et russerrødt flag".

Mener du så ikke at det alt i alt ville bære bedre hvis fanerne ikke havde været taget med til demoen?
 
 
0 #28 2010-06-17 08:28
tine slap lige lidt af med dine angreb på folk som vover at lufte en anden holdning end din egen. Det er helt i orden at jeg spørger hvorfor man går op i hammer og segl og anser disse symboler for at være farligt, når det nu er dem uden hammer og segl som køre vores land i sænk. Jeg er helt med på at det ikke ser kønt ud med hammer og segl på et russerrødt flag, men kom nu hvor mange hammer og segl fantaster har vi i Danmark, ikke ret mange. Desuden er der forskel på kommunisme og socialisme ligesom der er forskel på konservatisme og fascisme. Eller vil du mene at alle konservative er fascister ?
 
 
0 #27 Kasper Hviid 2010-06-16 16:24
@Jacob Olesen: Jeg prøver ikke på at modargumentere. Tværtimod skrev jeg at det drejer sig om enkeltstående episoder hvor enkelte personer på venstrefløjen ikke har lagt så meget afstand som de kunne have gjort, og det er selvfølgelig i en fjern fortid.

Måske lød det ironisk med alle de forbehold. Det undskylder jeg. Men jeg er faktisk ret ligeglad med omfanget og hvornår. Vi er enige om at nogle i en fjern fortid havde en vis sympati for Stalin. Lad os tage dette som udgangspunkt.

Er det så længe siden at det slet ikke har relevans for hvorvidt venstrefløjen i dag bør flage med Hammer & Segl i Sovjetunionens karakteristiske sennep-og-ketchup farver?

Jeg mener, et tidspunkt i historien bruger venstrefløjen et symbol fordi de elsker Sovjetunionen. Senere bruger den samme venstrefløj nøjagtigt samme symbol og hævder at det INTET har med Sovjetunionen at gøre...
 
 
0 #26 Jacob Olesen 2010-06-16 14:58
@ Kasper Hviid
Hvis du læser mit indlæg igen, vil du se, at jeg udtrykkeligt nævner, at EFTER Stalins død ændrede synet på stalinismen sig gradvist, så dit citat er i sammenhængen irrelevant som (mod-) argument.
Jeg kan ikke gennemskue, hvor du ser et forsvar for Stalin i artiklen på leksikon.org, så det må du gerne uddybe. Hvad angår Murens fald, er der mange ting, som tidligere Warsawapagt-borgere i dag savner. Overgangen til såkaldt socialisme til liberalisme har for mange betydet arbejdsløshed, sociale problemer mere end det bragte fremgang.
@ tina – Som nævnt ovenfor så er der mange, og ikke kun betonkommuniste r, der savner visse aspekter ved de gamle styrer. Den ukontrollerede ultraliberalism e, som skyllede henover Østeuropa var ikke udelukkende en god ting for landene. Derudover så er det mange steder så som så med menneskerettigh ederne, ikke mindst i forhold til landenes minoriteter.
 
 
0 #25 Kasper Hviid 2010-06-16 09:39
Jeg var træt da jeg skrev min forrige kommentar, så min påstand om at venstrefløjen er totalt Stalin-fanboys kom til at blokere for mit budskab. Der er dog enkeltstående episoder hvor enkelte personer på venstrefløjen ikke har lagt så meget afstand som de kunne have gjort, og det er selvfølgelig i en fjern fortid.

Land og Folk den 6. marts 1953:
»Alle socialistisk tænkende og friheds- og fredselskende mennesker i vort land mødes i sorg ved Stalins død vor epokes største skikkelse men gør det i forvisning om, at Stalins udødelige værk lever, vil udvikle sig og sejre, ikke blot i Sovjetunionen, men overalt i verden.«

Jeg syntes også leksikon.org i sin omtale af Stalin virker lidt som om de prøver at forsvare ham.

Jeg har også læst en Rød-Grønne Linier hvor der var en bagside der hurtigt skulle fyldes ud. Her blev der udtryk modvilje mod venstrefløjens tidligere forhold til Sovjetunionen.

Vi kan selvfølgelig diskutere hvor stor betydning den slags har. Og der er sikkert 117 forbehold jeg har overset.

Men for mit vedkommende syntes jeg det er nok til at venstrefløjen burde afholde sig fra at benytte hammer og segl, i samme farver som Sovjetunionens flag.
 
 
0 #24 2010-06-16 09:01
Ballan Baster jeg tilslutter mig din kommentar. Så kan tine og andre stirre sig blinde på symboler alt i mens Danmarks velfærd køres i sænk af dem uden hammer og segl.
 
 
0 #23 2010-06-16 08:42
Banal debat. Hvorfor insistere på at diskutere symboler frem for substans? Det er at gøre grin med de +39.900 andre mennesker, der mødte op ved Borgen fordi de mener, at noget i samfundet ikke er som det skal være. I den forbindelse skal man måske kigge lidt indad og så vurdere om det virkelig, virkelig kan hidse en op, at en håndfuld gøglere stadigvæk er nede med hammer og segl.

Skellet mellem højre og venstre er efterhånden blevet så smalt (eller fuldstændig ekstremt på yderfløjene) at forskellene efterhånden ikke længere kan spores. Alle partier - pånær Enhedslisten - agerer indenfor det gængse paradigme og det er ikke derfra nytænkningen skal komme. Derfor et håb om at vi kan vende tilbage til hvad det egentlig drejer sig om; den politiske substans, og lade diverse ligegyldige meningstilkende givelser om spin, tøj, flag, rejser, osv. blive liggende i skuffen.
 
 
0 #22 Jacob Olesen 2010-06-16 05:59
Ups, sorry, men siden flippede lige, da jeg ville uploade mit indæg, så jeg troerde ikke, at mit første g andet indlæg var nået frem.
 
 
0 #21 Jacob Olesen 2010-06-16 05:56
Det er en ret underlig oplevelse at læse de ytringer, som kommer fra højrefløjen som reaktion på denne artikel. Blandt de mere groteske bidragydere er Kasper Hviid med hans fordomme/løgnagtigheder. Der er ét, og kun ét parti, der siden Krustjov har hyldet Stalin på den måde, som Kasper Hviid påstår og det er DKP/ML. Og de var af samme grund til grin hos resten af venstrefløjen.
 
 
0 #20 Jacob Olesen 2010-06-16 05:48
Man kan ikke forlange, at alle mennesker skal være venstreorienter ede, men man kan dog med en vis ret kræve, at folk ikke fyrer direkte løgnagtigheder og tåbeligheder af. Og topmålet under kommentarer er udgydelser som Kasper Hviids.
Ikke engang hard core DKP'ere mener/mente, at Stalin var en flinker fyr. Og resten af vesntrefløjen har minimum siden Krustjov været uenige i en hyldest af Stalin. Eneste undtagelse var DKP/ML, som var til grin i resten af venstrefløjen.
 
 
0 #19 Jacob Olesen 2010-06-16 05:48
Man kan ikke forlange, at alle mennesker skal være venstreorienter ede, men man kan dog med en vis ret kræve, at folk ikke fyrer direkte løgnagtigheder og tåbeligheder af. Og topmålet under kommentarer er udgydelser som Kasper Hviids.
Ikke engang hard core DKP'ere mener/mente, at Stalin var en flinker fyr. Og resten af vesntrefløjen har minimum siden Krustjov været uenige i en hyldest af Stalin. Eneste undtagelse var DKP/ML, som var til grin i resten af venstrefløjen.
 
 
+1 #18 Kasper Hviid 2010-06-16 00:08
Venstrefløjen har reelt haft tradition for at syntes at Stalin var en rigtig flinker fyr ... og de omtalte hammer og segl var sikkert også blevet brugt dengang. Derfor er jeg enig med Simon Emil Ammitzbøl her.
 
 
0 #17 2010-06-15 23:20
Kommunist-forskrækkelsen lever godt kan jeg se.

Mærkeligt at man skal være rendyrket højrefløj for ikke at blive kædet sammen med uhyrlighederne der skete under Sovjet.

Måske er det DFernes projektion for at skabe afstand til deres egne ligheder med nazisterne.

Hvad er sikkert er dog for de neokonservative , at de har levn fra fortidens kapitalisme vs. kommunisme kamp i sig(De har dog også stadig en velfærdsstat at nedkæmpe).
 
 
0 #16 2010-06-15 08:51
Øhm... det er et flag?

Lad dog Simon Emil se det som en fortrop for den røde hær, LO demonstranterne så det nok ikke som andet end et symbol på hårdt arbejde og sammenhold.

Et er at jeg ikke synes nogen skal bestemme over hvilke flag de vil flage med, men jeg forstår ikke at lige fagbevægelsen bruger symbolik der er så tæt forbundet med kommunisme.
Har de helt glemt Solidarność?!?
At tale om at være dobbeltmoralsk.
 

Add comment

God tone i debatten:
- Hold indlægget til artiklens emne
- Tonen må godt være direkte, men hold fokus på argumenter
- Ingen slåskampe
- Ingen racistiske, sexistiske, eller stærkt nedsættende udtryk
- Trolde tolereres ikke
- Registrer som bruger for at kunne formatere indlæg og stemme indlæg op eller ned (1 stemme pr. kommentar).

I Medierne